Zajęcia ceramiczne dla dzieci. Czy to ma sens?

Ceramika - dzieci - obraz

Moda na organizowanie dzieciom dodatkowych zajęć stymulacyjnych nie słabnie. Warsztaty manualne, kółka plastyczne czy ćwiczenia sportowe po szkole cieszą się niesłabnącą popularnością i słusznie!

Dodatkowe zajęcia to nie tylko doskonały sposób na kreatywne spędzenie czasu wolnego, ale także metoda wsparcia rozwoju najmłodszych. Aktywnie rozwijanie pasji dziecka może pozytywnie wpłynąć na ukształtowanie jego światopoglądu, wzmocnienie charakteru i naukę korzystnych nawyków. Szczególnie dużą popularnością cieszą się zajęcia ceramiczne dla dzieci. Sprawdźmy, jakie są ich zalety.

 

Dlaczego warto zapisać dziecko na zajęcia ceramiczne?

 

 

  1. Kreatywne wykorzystanie czasu wolnego. Znakiem współczesnych czasów jest spędzanie wolnych chwil na wpatrywaniu się w ekran monitora komputerowego i smartfona. Niesie to za sobą negatywne konsekwencje społeczno-zdrowotne. Rozsądną alternatywą są zajęcia ceramiczne, które pozwolą spędzić czas w sposób bardziej korzystny nie tylko dla zdrowia, ale także psychiki. Dzieci będą miały okazję spotkać się ze swoimi rówieśnikami i nauczyć, jak pracować w grupie. Zdolność współpracy należy współcześnie do wysoko cenionych umiejętności miękkich. Zajęcia ceramiczne w czasie wolnym pozwolą także utrwalić pozytywną samoocenę.
  2. Rozwój zdolności artystycznych. Zajęcia ceramiczne rozwijają w dziecku poczucie estetyki i umiejętności plastyczne. Najmłodsi mają szansę aktywować pokłady kreatywności i rozwinąć wyobraźnię przestrzenną. Dzieci uczą się wyrażać swoje myśli w sposób artystyczny, co buduje ich tożsamość i uczy nowych pojęć. Mają okazję wykorzystać znane przedmioty w sposób niestandardowy, co przekłada się na rozwój funkcji poznawczych. To świetny sposób na rozbudzenie zainteresowania sztuką, wyobraźni i twórczego myślenia. Warsztaty z ceramiki rozwijają dbałość o estetykę i staranność wykonywania pracy.
  3. Forma terapii zajęciowej dla dzieci i rodziców. Właściwości terapeutyczne gliny są znane nie od dziś. Na zajęciach ceramicznych dziecko uczy się samodzielności i cierpliwości. Praca z gliną uczy planowania, odpowiedzialności, organizacji stanowiska pracy i akceptacji niepowodzeń. Wyzwala pozytywne emocje, pewność siebie, przedsiębiorczość i kreatywność. Zajęcia ceramiczne polecane są dzieciom z zaburzeniami integracji sensorycznej, a także zmagających się z problemami nadpobudliwości. Zajęcia ceramiczne pobudzają aktywność dzieci z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym. Terapia przez sztukę przynosi także świetne rezultaty w przypadku dzieci, które mają kłopot z kontrolowaniem swoich emocji. Zajęcia ceramiczne poprawiają sprawność intelektualno-społeczną. Z jednej strony wyciszają uczniów nadpobudliwych, a z drugiej stymulują wycofujących się. Ich wartość pedagogiczna jest nie do przecenienia.
  4. Relaks i rozładowanie napięcia. Lepienie w glinie i dotyk miękkiej, wilgotnej masy pozwala dziecku rozładować napięcie i zrelaksować się. Stymuluje układ nerwowy, czego konsekwencją jest rozwój umiejętności empatycznych oraz nauka komunikowania uczuć i wyrażania emocji. Silne pobudzenie koncentracji wzmaga wyciszenie i pozwala kreatywnie spożytkować nadmiar energii. Właściwości antystresowe zabaw gliną i możliwość redukcji dzięki nim napięcia nerwowego jest potwierdzona przez psychologów. Rozładowanie napięcia towarzyszy rozwojowi sensoryczno-percepcyjnemu. Warto mieć na uwadze, że nadmierny stres u dziecka może prowadzić do bólów mięśni, problemów z zasypianiem czy napadów agresji.
  5. Pobudzenie sprawności dłoni i palców. Lepienie gliny wspiera rozwój małej motoryki, czyli sprawności palców i dłoni. Wykonywane nimi ruchy wymagają dużej precyzji i skupienia. Dzieci mają okazję ćwiczyć zdolności manualne i koordynację wzorowo-ruchową, co pozytywnie wpływa na ich świadomość ciała. Rozwój małej motoryki ma istotne znaczenie zwłaszcza dla dzieci w okresie przedszkolnym. Wspiera nawiązywanie interakcji międzyludzkich, rozwój mięśni, efektywność uczenia się, postrzeganie zmysłowe, rozwój mowy i stabilność emocjonalną.